« Home | Vær deg selv »

Verdier

I skrivende stund pågår ennå transformasjonen min, noe som krever enorm omveltning i forhold til kosthold og spisevaner. Men denne bloggen handler ikke bare om det. Jeg trenger noen få avbrekk innimellom. Nuvel.
Noe jeg er glad for - eller rettere sagt er evig takknemlig for - er min oppvekst og oppdragelsen jeg fikk. Jeg har, selvsagt i takt med alder, erfaring og utdanning tilegnet meg mer og bedre verdier og kunnskap. Men jeg vet ikke om dette hadde kommet dersom jeg ikke hadde hatt oppofrende foreldre og en god oppvekst.
Noe som irriterer meg mest om dagen er oppkommet av uhøflige og frekke ungdommer, såkalte fjortiser. Jeg er vikar i et serviceyrke, og siden kalenderen viser sommerferie er det altså en jevn strøm av denne rasen. Nå drar jeg alle over en kam, og sier at ungdommene nå til dags ikke eier moral eller sosial kompetanse ovenfor andre mennesker. Jeg vil høylytt påstå at jeg selv respekterte 26 år gamle mennesker da jeg selv var 14 pluss/minus. Og jeg respekterer selvsagt alle mennesker i alle aldre. Vi er alle av rasen menneske og er likeverdige med ulike funksjoner.
Poenget mitt er altså at jeg til stadighet forundres over at stort sett de fleste ungdommer har en utrolig uhøflig tone og de er som regel allvitende og verdens kuleste.
Sukk.
Det er vel bare et tegn på at jeg selv er tippet over i kategorien "voksen".