« Home | Verdier » | Vær deg selv »

Refleksjoner

Som liten er et av de første klokkeslettene man lærer seg seks. 18:00. Barne-TV tid. Jeg ble inspirert til å erindre litt rundt mine barne-TV- helter etter å ha lest innlegget om Sesam Stasjon hos Bad Bunny.
Jeg simpelthen elsket Eli. Portveien 2 var et sted jeg godt kunne bodd sammen med henne og Raffen - som var litt skummel der han alltid gjemte seg. Jeg har diskutert med samboeren i etterkant, og selv om han hevder å ha vært Portveien-fan selv, kan han ikke huske tegneserien om bjørnen og tigeren som skulle til Panama. Denne var lenge fast inventar i Portveien sammen med "Hvilken dag er det dag"-sangen. Jeg mener serien het "Bamse fortel eventyr".
Fragglene var selvsagt også en favoritt. De irriterende doserne som alltid skulle spise byggverket, og de skumle, store gorgene. Onkel reisende Mac som snek seg til å sende brev til Gobo gjennom huset til Sprocket og eieren.
Et annet program jeg minnes er Atte, Katte Noa. Men det virker som det er bare meg i hele Norge som husker dette. Det jeg husker best er en giga-kattesofa og Steinar Ofsdal som spilte fløyte.
Barne-TV satte sine spor, og jeg mener selvsagt at min generasjon (tidlig '80) fikk den beste underholdningen.

Noen som husker?

Pingu vs Teletubbies
Thomastoget vs Bananer i pysjamer
Fragglene vs Pokemon

Tror resultatet sier seg selv...

Hehe, ja :)
Thomastoget ja! At jeg ikke tenkte på det.

Jeg husker, jeg husker!

:)

Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du skaffer deg boka "Med tiger og bjørnen til PANAMA" av Janosch.

Tekstene i boka holder et veldig høyt nivå litteraturmessig, så det er ikke en bok bare for barn på noen som helst måte (ikke det å forstå at barn ikke trenger tekster med et høyt litterært nivå...;)). Illustrasjonene er forresten de samme som i serien på TV. Ingen fare for at den boka slår lufta ut av et godt barndomsminne, med andre ord.

Undre: Dette er jo perfekt! *løper til norli.no*
:-D

Fraglene ønskes på DVD. Kan noen skaffe meg det?

På forhånd tusen takk!

Legg inn en kommentar