« Home | Tidtrøyte » | Sex(y) » | Meme on demand » | Det søte liv » | Respekt » | Refleksjoner » | Verdier » | Vær deg selv »

Et sted i verden

Det er rart hvordan man herdes fra ulike ting opp igjennom årene. Verden er i stadig utvikling, og man tilvennes nye omstendigheter over tid. Det er kanskje dette som kalles livets sirkel.
Jeg er fast leser av VG Nett, Nettavisen og andre nyhetssider. Jeg føler meg ikke tilfredsstilt uten nyheter og informasjon. Men det er noe jeg bet merke ved da jeg idag klikket inn på vg.no.
Det første som møter meg er disse overskriftene:
  • Båt kjørte på land - to omkom, fem til sykehus
  • 126 døde i hetebølge
  • Fire såret etter bombeeksplosjon i Tyrkia

Og det som skjer, er at jeg leser overskriftene, men klikker meg ikke inn på artikkelen. Hva er det som skjer med meg? Har jeg begynt å bli likegyldig ovenfor mine medmennesker? Bryr jeg meg ikke om ulykker og katastrofer lenger? Jeg velger å tro at grunnen til at jeg ikke leste videre er fordi det blir for mye for hjernen så tidlig en lørdagsmorgen, og at den automatisk ville spare meg for bekymringer.

Jeg vet ikke.

Jeg er medmenneskelig. Men jeg har nok med å holde styr på mitt eget liv, og orker ikke ta del i alt annet. Det gjør vondt å lese om småbarnsfamilier som omkommer i bilulykker, og flodbølger eller naturkatastrofer.

Jeg bare ønsker ikke å føle at jeg er likegyldig. For det er jeg ikke. Jeg tenker kanskje for mye.

Jeg har det på samme måte, jeg er nesten litt lei verdens elendighet.

Ja, jeg tror det er det som er feilen - vi blir overinformerte og herdes gjennom for stort mediekjør.
Det er litt leit også, for mye av det som nesten går meg hus forbi er virkelig verdt å merke seg. Men det blir liksom ikke tid til ettertanke..

Legg inn en kommentar