« Home | 10 ting jeg vil si, men ikke sier » | Det hvite lyset » | Kjekt å ha » | Et sted i verden » | Tidtrøyte » | Sex(y) » | Meme on demand » | Det søte liv » | Respekt » | Refleksjoner »

Etniske fordommer

Dette kan vi. Eller hva?
Verden fortsetter å spinne, og etniske minoriteter blandes med andre kulturer. Og omvendt.
Jeg er sterkt opptatt av samfunnet, og det engasjerer meg stort å ta del i et samfunn som er stadig i utvikling.
Det er europeere, asiatere og amerikanere. Etnisk norske og etnisk pakistanske. Selv er jeg etnisk norsk. Etnisk er et ord mange ikke helt har forstått betydningen av. For eksempel kan jeg lese i et magasin: "Etnisk mote - lampeskjermer med etnisk look". Etnisk hva? Indisk? Svensk? Samisk? Etnisitet er avledet av begrepet etnisk - som betyr folkeslag eller folk. Her i Norge har vi etterhvert mange av ulike etniske opprinnelser.
Noe som bunner i mye uvitenhet og mye diskriminering. Nå tenker du sikkert rasisme. Men rasisme er ikke synonymt med diskriminering. Rasisme er et vanskelig ord. Jeg tror ikke jeg har kompetanse nok til å utdype det, men det betyr noe sånt som at man ikke eier respekt for andre etniske grupper og religioner. Om jeg sier at alle muslimer er terrorister, er jeg rasistisk og fordømmende på høyt nivå. Om en innvandrer sier at alle nordmenn er rasistiske, er det vedkommende selv som er det.
Det er meget optimistisk å tro at verden vil leve i forsoning og at alle etnisiteter vil kunne respektere hverandre. Men grunnen til at dette nok er vanskelig å få til, er ikke på grunn av etnisk opprinnelse. Det er individuelle forskjeller. Og så vidt meg bekjent, er individuelle forskjeller noe som oppstår på tvers av religion og nasjonalitet.
For å se virkelig snevert på saken nå, er vel strengt tatt rasisme og diskriminering ord man egentlig ikke kan bruke i majoritetsgrupper? Jeg hører vel innunder majoriteten i Norge: de som er født av norske foreldre, som er døpt og konfirmert og som er utdannet. Men jeg går ikke med på at jeg er rasist. Jeg har ingen problemer med at det er mange forskjellige menneskeraser rundt meg.
Det jeg derimot har problemer med, er å bli kategorisert selv. Det er aldri spesielt morsomt å bli satt i bås. Jeg liker dårlig at folk drar konklusjoner rundt meg uten at jeg selv kan bekrefte eller avkrefte tilstanden.
Så er jeg kanskje litt rasistisk selv, da. Jeg har nemlig ikke respekt for dem som ikke respekterer andre.

Norge har alltid vært et "multikulturelt" samfunn. Men våre kultur og etnisitetsbegreper er ikke beskrivende for hva som faktisk skjer.

Legg inn en kommentar